התפוז הגדול

התייחסות דו"ח תכנית מתאר העיר לתחנה המרכזית

לא מזמן התקיימו סנאות שיתוף ציבור ברחבי העיר ע"מ לערב את תושבי העיר בגיבוש תכנית מתאר עיר.
הסנדאות הסתיימו והופק דו"ח שמסכם את המפגשים האלה, ובמידה מסויימת הדו"ח הזה יהיה חלק מתכנית מתאר העיר שתיהיה לת"א בעתיד הקרוב.
בימים אלה אני עסוק מאוד (שנת הלימודים טרם הסתיימה) ולא הייתה לי הזמדנות לקרוא את הדו"ח. אך פסקה אחת תפסה אותי והרגיזה אותי. (הדגשתי מה שיש לדעתי להדגיש)
"התמח"ת עלתה כאחת הנקודות הכואבות בעיר. לצד דעות קיצוניות שטענו כי יש למחוק את התחנה כליל, עלו דעות מתונות יותר, שתמכו בשימור מינימום פעילות תחבורתית לטובת נסיעות מקומיות (תחנה מקומית) וקישוריות (בעיקר לתחנת רכבת ההגנה) של אמצעי תחבורה. ככלל עלתה הדרישה לפרוק הגשרים, ליצירת תנועת אוטובוסים במפלס הרחוב, לפיתרון של יציאת האוטובוסים ללוינסקי ולהפחתת נסיעת האוטובוסים למינימום. את שאר המבנה יש להסב לפעילות אחרת, ואולי למקם בתחנה שימושים ציבוריים שונים (על כך בפרק הדן בשטחי ציבור). כחלק מכך יש להנחות את התחנה בהוראות עיצוב אדריכלי מחודשות, שיכללו מיקום של שטח פתוח בצמוד לתמח"ת."
הדרישה ל"פרוק הגשרים" נובעת מתוך אילוצי האופנה (שדיברתי עליה לא מעט ברשומות הקודמות) ומתוך ראייה צרה וקונבנציונאלית לפיה גשרים בעיר זה דבר שלילי.
האחראיים על שיתוף הציבור בנושאי תכנית מתאר העיר ביקשו מהמשתתפים בסדנאות בדוא"ל לכתוב להם הערות ותוספות במקרה הצורך.
כתבתי להם הודעת דואל קטנה והרי היא מובאת בפניכם:
אמיתי הר-לב ועפר לרנר שלום רב,שמי דניאל והשתתפתי בסדנה של צפון העיר.
לו היה זה מתאפשר, הייתי מגיע לכל הסדנאות. אך לצערי הרב זה לא התאפשר.
דווקא בנושאי מרכז העיר ודרום העיר יש לי בטן מלאה בהרבה.כפי שציינתם בהודעה, אתם מצפים לתגובות ותוספות לדו"ח המסכם.
יש לי הרבה מאוד מה להוסיף, אך מפאת חוסר זמן בשבועיים הקרובים לא אצליח לכתוב הכל.
אסתפק בשלב הזה באחד הנושאים הכאובים בעיר, אחד הנושאים שמעסיקים אותי שנים ומעניינים אותי מאוד, התחנה המרכזית של תל אביב (ה"חדשה").ממש בקצרה, אומר שהסעיף "פירוק הגשרים בכניסה לתחנה" מקומם אותי. זהו הסעיף הכי לא מקצועי שראיתי בדו"ח עד עתה. שיתוף ציבור זה דבר חשוב, אך רוב הציבור אינו יכול לשפוט נושאים "כבדים" כמו התחנה המרכזית באופן אובייקטיבי.
רע מאוד אם דעות כה אימפולסיביות וצרות אופקים (על אף המקובלות שלהם) יהפכו לחלק מחזון העיר הרשמי.

מתוך ראייה רחבה וכוללנית, כל שנותר לי הוא לשבח ולהוקיר את הגשרים המזינים את האוטובוסים לתוך התחנה המרכזית מבלי שאלה יעברו ברחוב.
לו האוטובוסים היו עוברים במפלס הרחוב היו לכך השלכות חמורות מאוד. בנוסף אותם אוטובוסים היו ממתינים בתור, גודש וצמתים מרומזרים.
אנו עדים להתפתחות אופנה, של רתיעה מגשרים, מחלפים, הפרדות מפלסיות ובעיקר: מבנים גדולים.
אופנה זו נחרצית מידיי, אם כי ברור מדוע הרתיעה הזו נוצרה.
רק משפט קצר באשר לרלוונטיות של התחנה המרכזית: לדעתי יש לשמר את תפקוד הבניין כתחנה מרכזית תוך הטמעת שינויים בו.
מסוף אוטובוסים פנים עירוניים כה גדול אכן לא מוצדק ויש לבזר את המסוף ברחבי העיר ע"מ ליצור דגם שתי וערב של קווים פנים עירוניים.
אבל, מסוף האוטובוסים הבין-עירוניים, חשוב שישאר במרכז העיר וחלילה אין להוציא אותו מתל אביב, דבר שיגרום לצורך בנסיעות ארוכות יותר ע"מ להגיע למסוף התחבורה.
לדעתי התחנה המרכזית צריכה להמשיך לתפקד כתחנה מרכזית. באמצעות פתרונות אדריכליים פשוטים ניתן להפוך אותה לתחנה מרכזית נעימה ויעילה.
בנושא הגשרים, האופנה/דעה אוטומטית קולקטיבית לפיה ההרגשה מתחת לגשר אינה נעימה, אינה מוצאת את מקורה בגשרים עצמם, אלא בהשלכות שנלוות לגשרים, ובעיקר למקומות בהם הוקמו הגשרים, ובמילים אחרות, הציבור "מאשים את הגשרים" בחטא שלא הגשרים אשמים בו.
זהו נושא גדול, מעניין ובעיקר, מרובה-משתנים ודברים שיש לבחון באובייקטיביות.
אני מתמקד בנושא זה ומחובר אליו באופן מיוחד.
אגב, שכחתי לציין שאני תלמיד לאדריכלות בימים אלה, לא שזה מזכה אותי במשהו, אך סתם ציינתי את זה בשביל לשכנע אתכם שכל המילים הללו זו לא גחמה. (ועוד אולי כדאי לציין שמבני תחבורה, הרחוב העירוני, המרחב העירוני ובכלל זה העיר, ומאוד בפרט: החיים-ביחד של גשרים, מפלסים ואנשים – אילו נושאים שריתקו אותי שנים לפני לימודי האדריכלות)
אשמח מאוד להרחיב את הנושא.
לעת עתה אסתפק בלצרף 2 קישורים מועילים מהבלוג:

התחנה המרכזית של ת"א – ראש חולה למיטה בריאה? לא בטוח.
כך הפכה התחנה המרכזית בתל אביב לפיל לבן

1_164622846
 

 

1 מחשבה על “התייחסות דו"ח תכנית מתאר העיר לתחנה המרכזית”

  1. לקח לך 8 שנים לכתוב את התפיסה שלך אודות השילוב של הגשרים במרקם העירוני, אבל בסוף עשית את זה. היה שווה לחכות!

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן