התפוז הגדול

"סבבוס", האוטובוס בשבת של ר"ג, הוא אחת הדוגמאות הטובות מדוע יש לספח את עיריית ר"ג אל עיריית ת"א

שירות "סבבוס", הוא שיעור חשוב בפוליטיקת ריבוי הרשויות ממנה סובלת העיר תל אביב הגדולה (תל אביב רבתי).

שני שירותי תחבורה ציבורית בשבת קמו כמעט במקביל. עיריית ר"ג הקימה את "סבבוס" ובהמשך הקימה עיריית ת"א בשיתוף עם כמה עיריות סמוכות  את "נעים בסופ"ש".

לכאורה, כל עירייה סימנה V על קידום תחבורה ציבורית בשבת.
זו אכן התקדמות אדירה, ואנחנו מברכים את כל אותן עיריות שמקדמות את הנושא.

בהיבט ההצהרתי, הקמת "סבבוס" ו"נעים בסופ"ש" עשו שירות מצויין להעלאת המודעות בנושא החשוב.
בהיבט התחבורתי, קיומן של 2 מערכות נפרדות מספק לנו תזכורת חשובה כמה חשוב לקדם את איחודן של הרשויות המוניציפליות השונות בתל אביב רבתי.

נעים בסופ"ש – רשת קווים ענפה

שירות "נעים בסופ"ש" מתנהל טוב יחסית.
הוא מתנהג כמערכת. יש מיתוג מובחן, מספור הגיוני שלא מתנגש עם מספור התח"צ, מסלולים נכונים, מידע ברור בתחנות ובאתר אינטרנט ייעודי ואפילו מוקד טלפוני זמין בשבת.
בעיקר, יש לו חוסן. גב חזק של עירייה שיכולה לשאת אותו על כתפיה. השירות יציב ומתקיים בלי להיות תלוי במצב כלכלי של גוף כלשהו, ובלי להיות נתון לחסדים של ציבורים כלשהם.

לעומתו, שירות "סבבוס" של עיריית ר"ג הוא בעיקרו סבב יחצני של ראש עירייה שהוא אשף יחסי ציבור.
הוא מנוהל כמהלך שיווקי, לא כמערכת. הוא לא אסטרטגי. בא והולך. נתון לשיגעונות פוליטיים ומגבלות תקציביות.
מטרתו למתג את ראש העירייה כמי שהביא לראשונה תחבורה ציבורית בשבת לר"ג (וזה אכן נכון).
אם זה עדיין מתפקד או לא מתפקד, כמעט אף אחד לא יודע. אין אתר אינטרנט, אין מוקד טלפוני, כדי למצוא מידע יש לעשות לייק לראש העיר בפייסבוק ולנבור היטב בין הפוסטים שלו. אין ערבות שהאוטובוס יגיע.
אבל העיקר מבחינת ראש עיריית ר"ג הושג: נצרבה בתודעה הידיעה שראש עיריית רמת גן הביא לנו את ה"סבבוס".

 

 

אנשי המקצוע שלקחו חלק בתהליכי הקמת "נעים בסופש" ו"סבבוס" וודאי התריעו  בפני ראשי הערים כי קווי תח"צ חייבים לפעול בסינרגיה. במערכת אחת. "השלם עולה על סך חלקיו". אבל הפוליטיקה מרובת הרשויות מונעת מלהשיג את הסינרגיה המיוחלת.

מתוך The Marker

כאשר הקימו את שירות "נעים בסופ"ש" ניסו למזג אותו עם "סבבוס" למערכת אחת, אך עיריית ר"ג בהיותה ממוקדת-יח"צ לא הסכימה כל עוד לא יקרא השירות המאוחד בשם "סבבוס", שהוא הרי השם הרמת-גני לתחבורה ציבורית בשבת, בכך יוכל ראש העיר להתפאר בהישג כביר.


עיריית ת"א סירבה לספק את התענוג לעיריית ר"ג, שזו לא מיהרה בתגובה לתרום להצלחתה של עיריית ת"א.


אם עיריית ת"א מונעת מעיריית ר"ג הצלחה יחצנית, תתנחם עיריית רמת גן בהקטנת ההצלחה של "נעים בסופ"ש".

 

ככל שהרשות המוניציפלית גדולה יותר, כך היא פוגעת יותר בתל אביב רבתי

הרשות המוניציפלית רמת גן היא חתיכה גדולה מתל אביב הגדולה. היעדרות קווי "נעים בסופ"ש" מנתח העיר הזה, זהו בהחלט מכשול ענק בהצלחתו של "נעים בסופ"ש" ובשמחה לאיד הזו, עיריית ר"ג מתנחמת.

ככלל, חשוב לשים לב שרק רשויות קטנות הסכימו להצטרף ל"נעים בסופ"ש". כל הרשויות הגדולות סירבו. קראו את הפסקה הבאה כדי להבין מדוע זה מתרחש.
הרי דווקא בתחום הרשויות הגדולות צריך את "נעים בסופ"ש" הרבה יותר, כי הכנסת שירות זה לרשות גדולה תכסה הרבה יותר שטח (=יותר תושבים יזכו לכיסוי תח"צ בשבת).

הנה כלל אצבע בפוליטיקת ריבוי הרשויות של תל אביב רבתי:
הרשויות הגדולות בתל אביב רבתי שאינן ת"א-יפו הן המזיקות ביותר למטרופולין שכן הן כוללות שטחים רבים ותשתיות שנמצאות בשליטתן ואלה אינם מוסבים לטובת העיר הגדולה. בנוסף הן רוצות להתחרות על תדמית "העיר האטרקטיבית".

כלל האצבע הזה מוצא את ביטויו בסאגת "נעים בסופ"ש-סבבוס" באופן מובהק. ככל שהרשות המצטרפת ל"נעים בסופ"ש" גדולה יותר, כך היא תביא יותר נוסעים, יותר אוטובוסים ויותר קווים, מה שיעשיר את מרכז המטרופולין בעוד קווים ותדירות, ולמותר לציין, כי הרשות המצטרפת תצא מורווחת שבעתיים בהיותה מצטרפת לשירות משוכלל של תח"צ בשבת שהיא אינה יכולה לבסס בעצמה.

כדי שמערכת נעים בסופ"ש תצליח, יש צורך לשלוח את הקווים כמה שיותר רחוק כדי להגדיל את אזורי הכיסוי. כראייה לכך שימו לב שקווים מסויימים מגרדים רשויות מוניציפליות שכנות (כמו בת-ים וחולון, שלא מוכנות להצטרף לנעים בסופ"ש") כמעט באופן התנדבותי ע"י עיריית ת"א, כדי להגדיל את כמות המשורתים.

אותן רשויות גדולות מבקשות להתחרות בתל אביב-יפו ולא בכדי הן מקימות שירותים מתחרים לתל-אופן (נכשל), ל"נעים בסופ"ש" (ייכשל) או לאירועים שונים כמו "סובב תל אביב" (לא אטרקטיבי).
אי אפשר להתחרות בתל אביב מתוך תל אביב רבתי. צריך להצטרף אליה ולייצר סינרגיות במגוון התחומים העירוניים.
האגו של עיריות לא ייעלם. צריך להעלים את העיריות האלה, ולתת לכל עובדי העיריות משרות בעיריית-גג לתל אביב הגדולה.

 

לקריאה נוספת:

על ההבדל בין תל אביב ל"תל אביב הגדולה"

כבר ב1968 היו שהשתגעו מכך שאין עיריית גג גדולה לתל אביב רבתי

6 מחשבות על “"סבבוס", האוטובוס בשבת של ר"ג, הוא אחת הדוגמאות הטובות מדוע יש לספח את עיריית ר"ג אל עיריית ת"א”

  1. היי, אין לי פייסבוק אז אכתוב כאן על נושא לא קשור שהעלית לאחרונה – מוזיאון ארץ ישראל

    גיליתי כעת שהקרונות הישנים שהוצגו בפינת דרך נמיר ורוקח הועברו לפני שנה למוזיאון הרכבת בחיפה. החלק הנוסטלגי בי נהיה עצוב אך ראיתי בכתבה על הנושא את הציטוט הבא מפי דוברות מוזיאון ארץ ישראל:

    "הקרונות שהוצגו ב'אתר דרכים ומסילות' בשטחו המערבי של המוזיאון, היוו סיכון בטיחותי לקהל, ועל כן, פונו כאמור למוזיאון הרכבת. השטח המערבי של המוזיאון יעבור תכנון לקראת הקמת פארק אורבני ארכיאולוגי וישמש את המוזיאון לטובת הציבור".

    שים לב למשפט השני – האם ייתכן, בצירוף הסרת הגדרות שמבוצעת כעת, שזהו הפארק הפתוח אשר הצעת?

        1. דניאל מייסה

          מעניין מה זה אומר "לטובת הציבור". טובת הציבור לדעתי זה לשחרר את הקרקע לעיר. מקווה שהם חושבים אותו הדבר.

        2. כתורם לשבוס זה נושא שקרוב לליבי, אבל בגדול אלו "מלחמות יהודים" על אמצעי שלא צריך להיות קיים ולעולם לא יחליף תחבורה ציבורית סדירה 7 ימים בשבוע כמקובל בכל עיר בעולם. חשיבותם העיקרית של המיזמים האלו היא כהפגנה על גלגלים, תשובה לטענת ה"אני לא רואה אנשים ממתינים בתחנות" האומללה של אחד משרי התחבורה בעבר. לומר שהמיזמים האלו מוכיחים משהו על הצורך באיחוד עיריות זו התמקדות בטפל כשהבעיה היא במדיניות משרד התחבורה הן באי מתן תח"צ בשבת והן באי יצירת רשויות תחבורה מטרופוליטניות. ביטול שירותי הרכבת המנדטורית שנסעו בשבת מחד והפעלת תחבורה ציבורית בשבת בעיר אילת שנוסדה אחרי הקמת המדינה מאידך מעידים שאין ומעולם לא היה סטטוס קוו. אם תחקור את נושא התח"צ – רישיון נהיגה – עירוניות בערים גדולות בחו"ל תגלה שישנן שכבות אוכלוסיה נרחבות שאינן נוהגות מבחירה, כולל אפילו אנשים בני 40 עם דירות שאין להם רישיון. העירוניות הזו לא מסתמכת על מיניבוסים במנטאליות של קווי לילה אלא על הפעלת מרבית אמצעי התחבורה העירוניים והבינעירוניים בסופי השבוע בתדירויות של 50%, 75% ואף 100% מאלו של יום חול. רק היכולת להסתמך על התחבורה הציבורית לא רק לעבודה אלא גם לפנאי וחיי חברה ומשפחה מאפשרת זאת. אחד האנשים המפורסמים ביותר שמתהדרים באי לימוד נהיגה ואי נהיגה הוא צ'ארלי ברוקר, מפיק הסדרה "מראה שחורה".

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן