התפוז הגדול

זרעים של תחבורה ציבורית בשבת

כמו אש בשדה קוצים פורצת בימים אלה סערת התחבורה הציבורית בשבת, שלב המעשים.

המחאה כנגד העוצר-שבת המוטל על האזרחים שאינם מחזיקים רכב פרטי גדלה בשנה האחרונה, תפסה כותרות והגיעה עד לפריים-טיים בתקשורת. ההתבטאויות המוזרות של שר התחבורה ישראל כץ בנושא עוזרות ללבות את המחאה ומגבירות את התעניינות התקשורת בה.

לאחרונה נעשו גם כמה מעשים.1   2
התארגנויות שונות קמות במטרה לפעיל קווי אוטובוס בשבת וחג. הדרך לעשות זאת ללא לעבור על החוק היא ייסוד אגודות שיתופיות שמגדירות את הנוסעים שלהם כחברי אגודה ובכך אין עבירה שכן לא מדובר בתחבורה ציבורית בשבת. מהלך עוקף-סטאטוס קוו.
את הדגם הזה המציאו באגודה "שבוס" הירושלמית. היא זו שהתחילה את הסערה.
התארגנויות דומות צצות עכשיו בתל אביב רבתי. "נוע תנוע" "שבע" ו"שבוס פתח תקווה" הן האגודות החדשות שמתכוונות להפעיל קווי אוטובוס בשבת וחג.
"נוע 3תנוע" כבר החלה לפעול בשבת שעברה. מחר אני מקווה לנסות את האוטובוס בעצמי.
"נוע תנוע" מפעילה קו אוטובוס שעובר בתדירות של כל שעה ונוסע במסלול של קו 63. 4

חשוב להבהיר – זו עדיין לא תחבורה ציבורית בשבת. תחבורה ציבורית היא דבר ספונטני וזמין. לא צריך להיות חבר בשום ארגון כדי להשתמש בה. זה לא המצב הרצוי, אבל זו התחלה טובה.
התופעה הזו תעזור לייצר מודעות לחשיבות התחבורה הציבורית בשבת, אם תתרחב מספיק היא תרחיב את התלות בתחבורה הציבורית, בתקווה שמתישהו היא גם תניב את הדבר האמיתי.

4 מחשבות על “זרעים של תחבורה ציבורית בשבת”

  1. טוב להכיר את היוזמות החדשות האלה!
    יהיה נחמד אם הקישור שכל תמונה מפנה אליו יהיה לינק לאתר/עמוד הרשמי של השירות (במקום לינק לכתובת אותה התמונה), לטובת אלו שרוצים לקרוא על השירותים, ואולי אף לנסותם בעצמם.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן