התפוז הגדול

להסתכל בקנקן: ככה מפרסם ראש עיריית פ"ת את התחנה המרכזית החדשה של פ"ת – בלי אוטובוסים!

תחבורה ציבורית היא נושא מדובר ומתוקשר. ראשי ערים ופוליטיקאים מנופפים הרבה בצמד המילים "תחבורה ציבורית".

חבל להם, הפוליטיקאים שהתחבורה הציבורית בעיר שלהם היא לא רכבת, מטרו, או קפסולות ברחיפה מגנטית.
כמה חבל להם, שתחבורה ציבורית זה בעיקר אוטובוסים.

בגישה הישראלית, אוטובוסים הם "רע הכרחי". האוטובוסים ממוצבים בתודעה הרווחת כסוג של מוצא אחרון. אוטובוס זה לא סקסי. בעליל.

אצל ראשי ערים אוטובוסים זה בכלל סמל לכישלון ועוני. הם היו רוצים שהאוטובוסים פשוט יעלמו.
כמעט כל ראש עיר נאבק פעם למען הוצאת אוטובוסים מעירו, או מניעת כניסה של אוטובוסים מפרקיים וכ'.

על אחת כמה וכמה אצל ראש עירייה פ"ת, איציק ברוורמן, שעומד בראשות עירייה שהאנג'נדה התכנונית שלה היא הגרועה וההרסנית ביותר שיכולה להיות כלפי עיר: תכנון מבוסס רכב פרטי.
ברוורמן, פרסם ידיעה משמחת בעמוד הפייסבוק שלו: התחנה המרכזית האיומה בפ"ת תוחלף בתחנה מרכזית חדישה ומעודכנת.
לצד הידיעה הוא צרף הדמיה של התחנה המרכזית החדשה.
ההדמיה מציגה מבנה מעודכן טיפ-טופ לפי צו האופנה, מעיק במגניבות שלו, סביבו מפוזרים דמויות אדם אוחזות סלי קניות מפונפנים, מזרקות מים, ריהוט רחוב מלוקק ופנינת כל הדמיה: שולחנות בתי קפה.

PT2

רק מה לא מופיע בהדמיה? הדבר שלשמו התכנסנו כולם: האוטובוסים! ואין שום רמיזה או הפניה למיקום שלהם.
כל ההתעסקות בתכנון, בהקמה, בפרסום ואפילו בדיונים בפייסבוק באשר לתחנה המרכזית בפ"ת, נעשית סביב עיצוב המבנה. כמה הוא מגניב או לא, כמה מקורי וכמה ייחודי.

זו בעצם תמצית המחלה של ראשי הערים בישראל, הציבור הרחב, ואפילו האדריכלים עצמם. כן כן, אלה שאמונים על תכנון מרכזי תחבורה נוחים והבראת הערים שלנו, ובמקום זה מתעסקים בחתימה האישית ובעיצוב הנרקיסיזם של עצמם. זהו פיבקואיזם לשמו.

PT1

 

8 מחשבות על “להסתכל בקנקן: ככה מפרסם ראש עיריית פ"ת את התחנה המרכזית החדשה של פ"ת – בלי אוטובוסים!”

  1. שלא לדבר על זה שגם מתוכנן שם חניון ענקי ל800 כלי רכב פרטיים, מה שהולך לייקר את הפרוייקט ולהפריע לתנועת האוטובוסים. שיהיו מתחת לקרקע אגב… שזה גם ממש רע בגלל בעיות של איכות אוויר וכו'.

    מה הקטע של חניון בתחנה מרכזית בדיוק? היא נגישה לתח"צ מעצם הגדרתה, אז אף אחד לא אמור להגיע לשם באוטו (בטח שלא מתוך פתח תקווה עצמה) וזה כמובן לא מיקום טוב לחנה־וסע כי זה נמצא במרכז העיר.

    אז למה עושים את זה כך? כי השטח שייך לעיריית פ"ת, ועיריית פ"ת רוצה לבנות עליו משרדים לרוב כדי לעשות קופה מהארנונה ודמי השכירות של שוכרי המשרדים. וכמובן שעובדי הייטק מפונקים לא יירצו משרד בלי חניה.

    זה שקוף וזה עצוב, אבל כל הפרוייקט הזה שם רכב פרטי ומשרדים בעדיפות גבוהה יותר מהדבר החשוב ביותר – הנוסעים והאוטובוסים שהם יסעו בהם. במקום תחנה במפלס הרחוב שממנה ניתן יהיה לעבור לרק"ל בקלות, נקבל תחנה מתחת לקרקע שיהיה צריך לטפס במדרגות (נעות או לא, זה לא משנה, זה לוקח זמן בכל מקרה) כדי להחליף אמצעי תחבורה. הרכבים הפרטיים והחניון הזה שלהם ייצרו פקקים שיפריעו לתנועת האוטובוסים, ועצם הכניסה של אוטובוסים למפלס תת קרקעי גם יוצרת בזבוז זמן.

    שימו לב גם שבהדמיות שפורסמו הרחוב בדיוני לחלוטין. אין שם בסביבה אף רחוב שנראה או ייראה ככה. זה לא לוקח בחשבון את המקום שבו תעבור הרק"ל, ולא לוקח בחשבון את הרציפים לאוטובוסים הבין־עירוניים שבשבילם זו רק תחנת ביניים (שגם כדי להחליף אליהם או מהם נוסעים יצטרכו לעבור במדרגות. נורא).

    עיריית פ"ת עושה נזקים עצומים בכל מה שקשור לתחבורה, וזה לא פוגע רק בתושבי העיר עצמה אלא גם כל תושבי האזור שתלויים בה בתור הדרך שלהם לת"א, ירושלים וחיפה.

    1. דניאל מייסה

      אני מסכים עם מה שאתה כותב, אני רק חייב לסייג ולטעון שאפשר למקם רציפי אוטובוס מתחת לקרקע ולדאוג שיהיה נעים (וגם שאיכות האוויר תיהיה טובה) חרף היות המסוף בתת הקרקע. ואפשר גם לתת לאנשים להגיע במהירות מהמסוף התת קרקעי אל הרק”ל.
      אני לא נגד מסופים בתת הקרקע, זה דווקא יכול להיות נכון. במקרה הזה כמו שציינת אני מניח שנוחות משתמשי התח”צ היא בעדיפות אחרונה.

  2. גיל בדובר הדובר

    בושה של תכנון אפילו לעשות הדמייה על הרחוב עצמו לא עשו… אין קשר בין התוכנית למציאות. העיר פתח תקוה קורסת ולאף אחד לא אכפת מהתושבים

  3. דווקא נראה מגניב
    הרבה יותר יפה מהתחנה הישנה
    ולא נצטרך להירטב בגשם יותר (מכוון אלייך דנה לוי 🙂 )

    1. לא בטוח שלחכות בתוך מרתף יהיה נוח יותר מלחכות בגשם.

      בכל מקרה, אני לא חושב שהבניין הזה מתאים בקונטקסט של הרחוב, אבל זה כבר סיפור אחר. אין לי בעיה עם זה שייבנו משרדים לרוב ומקום לחנויות ובתי עסק, אבל מפריע לי שלא חשבו על הנוסעים בתכנון הזה.

      חשוב על מצב שבו אתה צריך להחליף אוטובוס, נניח מאוטובוס עירוני לאוטובוס בין עירוני של אגד שלא נכנס לתחנה עצמה אלא עוצר ברחוב – תיאלץ לעלות קומה או שתיים מהמרתף למפלס הרחוב, במדרגות נעות עם ישראלים שלא נותנים מקום לאנשים ללכת מהר. כנ"ל אם תרצה למשל להחליף מקו פנימי כלשהו לרק"ל – הרי תחנת הרק"ל תהיה במפלס הרחוב.

      וכמובן שהרי לא יחברו את הבניין למעבר התת קרקעי שכבר בנוי שם ורק מחכה לרק"ל שתגיע, אז מה שיקרה זה שנצטרך לעלות, לרדת, ואז שוב לעלות, כל זה כדי לתפוס את הרק"ל לתל אביב.

      ונצטרך להיתקע בפקקים שיווצרו ע"י רכבים פרטיים שבאים לחנות שם, בחניון שיהיה מתחת (או יותר גרוע, מעל) מפלס תחנת האוטובוסים.

      ונצטרך לחכות בסבלנות עד שהאוטובוסים ייכנסו וייצאו ממפלס תת הקרקע.

      ומסלולי האוטובוסים יהפכו לפחות יעילים כי אין ממש מקום לכניסות ויציאות תת קרקעיות מכל כיוון לתחנה הזו, אלא אם העירייה מתכננת להפקיע גם את המגרשים שמסביב לתחנה.

      בקיצור, אם לשפוט לפי כל מה שנאמר על התחנה הזו עד עכשיו, זה הולך להיות זוועה. אני מקווה שאני טועה. אני מקווה שלשם שינוי פתח תקווה תעשה משהו *אחד* טוב. אבל זה כל כך לא סביר, כי בסופו של דבר, פתח תקווה היא פתח תקווה – עיר שבה אין פתח לשום תקווה.

  4. כל הכבוד לראש העיר ברוורמן… התחנה מודרנית ויפה והאוטובוסים והכיעור מתחת לפני הקרקע. השאלה מתי יפנו גם את הבניינים המכוערים,הישנים והמתפוררים שסביב התחנה… אורלוב 68, אורלוב 66 וכו"… הרי משם תעבור הרכבת הקלה…והאם בניינים אלו הם הפנים של פתח תקווה??????

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן