התפוז הגדול

פתאום קמה רמת גן וגילתה שנחל הירקון עובר בה

תראו את זה. סגן ראש עיריית ר"ג מעלה לפייסבוק תמונות של עצמו שט בסירת משוטים בנחל הירקון הפראי שעובר גם ברובע רמת גן, מאחורי אצטדיון רמת גן.

 

הוא כותב שכבר 13 שנה יש לו חלום להפוך את הנחל מחצי אחורית לחצר קדמית של רמת גן.
השינוי בגישה הוא כמובן סופר-מבורך, אבל אני רוצה רגע להתעכב ולהרחיב על מדוע מלכתחילה הירקון הוא חלון הראווה של ת"א בעוד שברובעים רמת גן ובני ברק הוא מוזנח ולא מוכר?
זאת ועוד, הרבה אנשים בכלל לא יודעים שנחל הירקון הוא גם רמת גני ובני-ברקי.

למה בתחום עיריית ת"א נחל הירקון הוא מרכזו של ה-פארק של העיר, וברמת גן הוא תעלה מקרית מאחורי מתקני תשתית עלובים כמו תחנת השנאה, חניונים של אצטדיון וקניון, ומרכז טיהור שפכים שמעלה ריחות איומים?

מתקן השנאת חשמל ברמת גן על נחל הירקון, בינו לבין הנחל אפלה ועיזבון. מפחיד לצעוד שם כמובן. מימד – סימפלקס©

הסיבה המרכזית והרלוונטית ביותר לכך היא החלוקה הכפוייה של תל אביב לרשויות מוניצפליות מיותרות. כל הגוש הבנוי הזה צריך להתנהל כעיר אחת ולהיקרא עיר אחת. תל אביב.

כמי שעובד גם בתוך המערכת, הן בעיריית ת"א והן בעיריית ר"ג אני יכול לצטט מבלי להזכיר שמות גורמים בעיריות טוענים בלי להתבלבל: אנחנו מזניחים את קו התפר כי זה קרוב לרשות השכנה, ואנחנו הרי מתחרים ברשות השכנה.

נחל הירקון נתפס בעיני ר"ג כנחל של תל אביב יפו לכן "שקל הנחל הזה לא יראה מאיתנו".
מילא התעלמות, עיריית ר"ג דאגה במשך שנים להסתיר את הנחל ולעודד הקמת מתקני תשתית לאורכו.
הירקון מוחבא לאורך כמעט כל רמת גן מאחורי מתקנים שלא תרצו או לא תצליחו ללכת שם, כי רגל אדם לא יכולה לדרוך שם. פרא, סכנות וריח ביוב ממתקני תשתית.

מתקן השנאת החשמל על הירקון בצד של רובע רמת גן
בין המתקן לנחל אזור מפחיד ומבודד בלילה.

נחל הוא נחל

אין דבר כזה "הירקון הרמת גני". נחל הוא נחל. מים שעוברים מאחורי אצטדיון רמת גן יעברו כמה דקות לאחר מכן ליד שכונת בבלי.
הנחל, בדיוק כמו העיר הוא דבר אחד, כך גם צריכה להיות ההתייחסות אליו, והטיפול בחוויה שלאורכו.
טוב להשאיר אזורים פראיים לצד אזורים מטופלים, אך לא לפי גבולות מוניציפליים אלא לפי תכנית נופית שרואה את צרכי הנחל והאדם.
שבילים רציפים צריכים לעבור באזורים הפראיים והמטופלים גם יחד, וליצור חוויה של רצף והמשכיות.

משמאל עיריית ת"א. טיילת לאורך הירקון ושבילי אופניים. מימין רמת גן עם חניון אוטובוסים שם שוטפים ומתדלקים אותם. באמצע הירקון. מימד – סימפלקס©

לאחרונה: שינוי בגישה

עיריית רמת גן סוף סוף משנה את הגישה. אחרי שנים שהירקון הוא פארק בצד "התל אביבי" וחצר אחורית בצד הרמת גני, מקטע אחד כבר הפך לפארק בצד של רמת גן. השטח שבין צומת בן גוריון-אבא הלל עד אזור 7 טחנות. אחד המקטעים היפים והאיכותיים ביותר על הירקון. ועשו שם עבודה איכותית ביותר, לדעתי זה המקום העירוני הכי יפה ליד הירקון.
השינוי הזה הוא סופר מבורך. אבל:

פארק הירקון התרחב אל רמת גן – וגם כאן נעשתה שגיאה גדולה

עיריית רמת גן לא תאפשר לפארק הירקון "להימשך" אל תוך רמת גן. היה צורך להפריד אותו כדי למתג אותו כמקום רמת גני בפני עצמו, ללא קשר לתל אביב, לכן לפארק הירקון בחלק הרמת גני יש שם אחר: "שביל יונתן" כדי שלא תטעו, כאן זה לא פארק הירקון. פארק הירקון זה האוייב מעבר לגבול. אנחנו יותר טובים, אנחנו עיר אחרת.

דאגו לכך ש"שביל יונתן" ו"פארק הירקון" יהיו שתי ישויות נפרדות, בלי קשר בינהם, ללא גשרים מעל הנחל, ואם אפשר היה גם לחסום את המעבר בינהם אולי היו עושים גם את זה (בין בני ברק לת"א עשו את זה לא רחוק משם).

זה לא חדש. הגישה ברמת גן תמיד הייתה שאם כבר נבצר עלינו לטפח את קצה העיר הגובל בפארק הירקון, חשוב מאוד להיבדל ממנו, וכך קמו להן כל מיני "גינות" עם חוסר קשר בינהם, שמות נפרדים, והכי חשוב: נתק מפארק הירקון.

 

עיריית רמת גן "מכחישה" את פארק הירקון. במקום פארק לאורך הנחל "גנים" אינדווידאולים. "גינת האיצטדיון" "גן היל" "גן תל אביב"-מה??? מקור: GIS ר"ג©
זוהי הגדה הרמת גנית של נחל הירקון שמבליטה יפה את השינוי בגישה. משמאל לצומת "שביל יונתן" שזה למעשה מקטע יפיפה של פארק הירקון. מימין לצומת פסולת בנייה ומתקני תשתית וביוב. מימד – סימפלקס©

הקושי הוא בלראות את השלם, הנחל והפארק כדבר ששייך לכל תל אביב רבתי.
אבל אם לא הפרדנו ובידלו את עצמו ואת העיר הנפלאה שלנו אל מול כל הרשויות מסביב – הרי מה עשינו בזה.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן